Menu

Zó benut je Instagram optimaal voor je foodtruck

Geplaatst op 08-04-2019 door Redactie

Gemiddeld besteden we makkelijk twee uur per dag (!) aan scrollen door social media. Vooral Instagram is booming; het platform blijft groeien, qua aantal leden én aantal dagelijkse gebruikers. Ben jij er al zichtbaar? Het is een uitgelezen kans om je foodtruck te promoten en in contact te komen met je klanten. Wees creatief en benut alle kansen van dit creatieve medium!

  • Geef je profiel liefde

    Kies een profielnaam waaruit duidelijk blijkt wie je bent. Schrijf vervolgens een aantrekkelijke bio; hierin wil je jouw onderscheidende factor laten zien én mensen overhalen je te volgen. Vergeet ook niet een slimme call to action toe te voegen en je contactgegevens. Zo. Je hebt je nu netjes voorgesteld, en je bent benaderbaar. Nu begint het pas! Want als je eenmaal besluit om een account aan te maken op Instagram, dan moet je eigenlijk ook actief gaan posten. Je wilt natuurlijk niet dat je klanten denken dat je gesloten bent.

    Geef je profiel liefde
  • Wees creatief!

    Net als Facebook en Twitter is Instagram een socialmediakanaal, maar het ene platform is het andere niet. Ze hebben elk hun eigen tools en trucjes. Maak daar gebruik van. Het voordeel van Instagram is dat je op een informele manier kan communiceren met je klanten. En in beeld! Hoe mooier, creatiever en grappiger je posts zijn, hoe meer respons je krijgt. Humor is op dit gebied vaak de sleutel tot succes. En in het geval van jouw foodtruck: foodfoto’s om van te watertanden! Gebruik Instagram in ieder geval niet om je Facebookberichten een-op-een door te posten.

  • Exclusieve content

    Instagram is hét platform waar je jouw merkverhaal kunt vertellen, door het écht te laten zien. Plaatjes en filmpjes brengen het tot leven. Stickers, gifjes, filters en andere special effects maken je post speels. Omdat ‘instastories’ na 24 uur verdwijnen, krijgt deze content iets exclusiefs. Gebruikers zijn scherper, omdat ze niets willen missen. Maak daar vooral gebruik van. Fan van stories? Snappen wij. Maar blijf ook regelmatig posten op je profiel!

  • Valt er iets te winnen?

    Een interactief of competitief element spoort reacties aan. Plaats dus vooral quizjes, raadsels of wedstrijdjes op Instagram. Bijvoorbeeld: post een foto van jouw allernieuwste gerecht en vraag welke saus je volgers hier lekker bij zouden vinden. Ook met een bijschriftwedstrijd bij een grappige (blooper)foto krijg je gegarandeerd hilarische antwoorden. Of maak een filmpje als je aan het opbouwen bent op een festival en vraag: waar ben ik? Instagramgebruikers smullen van dit soort posts. Voor jouw volger is het extra leuk als er iets te winnen valt; een gratis drankje bij aankoop van een gerecht bij je foodtruck, om maar iets te noemen.

  • Crowd-sourcing

    Jouw klant is jouw meest waardevolle informatiebron. Gebruik social media dus vooral niet alleen om te zenden. Ga juist het gesprek aan met je klanten, ook online! Stel vragen, leg ideeën voor en stimuleer reacties. In Instagram Stories zijn allerlei tags, tools, swipebalkjes en stickers beschikbaar die interactie uitlokken. Veel mensen delen graag hun mening. Gevraagd of ongevraagd 😉 Zo voelen ze zich betrokken en krijgen ze een band met jouw foodtruck. Voor jou als foodtruckeigenaar is het ook handig; je kunt optimaliseren volgens de wensen van jouw (potentiële) klant!

« Vorige
Bericht 209 van 341
Volgende »