Menu

Crowdfunding voor je foodtruck

Geplaatst op 12-04-2019 door Redactie

Om een foodtruck te beginnen is geld nodig. Maar hoe verzamel je voldoende startkapitaal? Niet iedereen heeft een goedgevulde spaarrekening, of ontvangt een gulle erfenis. En banken verstrekken liever geen leningen aan nieuwe startups. Daar sta je dan; vol passie en met een prachtig concept. Ga niet bij de pakken neerzitten, maar start een crowdfundingcampagne voor je foodtruck!Crowdfunding is een manier om aan geld te komen zonder dat er een bank aan te pas komt. Crowdfunding wordt georganiseerd door platforms, zoals Kickstarter en Indiegogo. Op zo’n platform kun je als beginnend ondernemer je concept online pitchen, en deel je hoeveel geld je wilt ophalen. Vervolgens kan iedereen die jouw concept cool vindt erin investeren. Het idee is dat een heleboel mensen – de crowd, of mensenmassa – een klein bedrag investeren, en al die kleine investeringen bij elkaar financieren jouw concept volledig.

  • Niet lukraak beginnen

    Je gaat een gift vragen aan (particuliere) investeerders. Net als banken gaan zij zorgvuldig met hun geld om. Zij zullen niet zomaar iedere ondernemer met een idee sponsoren. Denk dus goed na over het verhaal van jouw foodtruckonderneming: wat maakt jou uniek? En in het verlengde daarvan: hoe ga je jouw verhaal de wereld in brengen en je merk promoten? En kun je dat allemaal zelf? Misschien heb je wel een professionele fotograaf nodig voor de foto’s op je website, een videograaf voor een promotie- of pitchfilmpje, of een tekstschrijver voor extra pakkende webteksten en social media content. Een sterk concept met een helder plan van aanpak, dat op een aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt heeft de meeste kans van slagen in een crowdfundingcampagne.

  • Bepaal een realistisch streefbedrag

    Je bent niet de eerste foodtruck die met hulp van crowdfunding financiering rond probeert te krijgen. Kijk eens naar eerdere crowdfundingacties binnen jouw branche. Als je ziet dat er eerder foodtrucks streefden naar een bedrag van 50.000 euro en dit niet gehaald hebben, is het misschien onrealistisch om een bedrag van 100.000 euro te vragen. Niks is onmogelijk, maar het verleden leert je vaak een wijze les. Waar heb je het geld eigenlijk voor nodig; de truck, een nieuw fornuis of een volledig opstartbudget? Hou rekening met alle factoren – bijvoorbeeld ook promotie- of personeelskosten en de kosten die je crowdfundingplatform in rekening brengt – voor je het definitieve streefbedrag bepaalt. Het zou zuur zijn om na al dat harde werk alsnóg geld tekort te komen.

  • Maak investeren aantrekkelijk

    Het idee van een investering is dat de investeerder er – op termijn – zelf voordeel uithaalt. Denk dus na over de beloning die je tegenover een investering zet. Krijgt een investeerder het bedrag in termijnen terug, met een beetje rente? Of kies je (ook) voor originele bonussen, zoals een exclusieve invite voor de foodtruck launch party? Een leerzame masterclass van de chef? Of een volledig verzorgde maaltijd voor de investeerder en drie vrienden naar keuze? Met creatieve beloftes trek je gegarandeerd mensen over de streep!

  • Laat je horen

    Stel: je hebt in de eerste dagen al twintig procent van je bedrag binnengehaald. Je loopt rond met een brede glimlach, want je weet: de kans dat je je totale streefbedrag gaat binnenhalen is groot. Schroom dan niet om een klein feestje te vieren om te laten zien dat je op de goede weg bent. Een projectlanceringsfeestje zorgt voor reuring rondom jouw crowdfundingcampagne. Nodig vrienden en familie uit om bij jouw foodtruck (als je die al hebt) te komen genieten van jouw unieke recept. Deel enthousiaste reacties en vrolijke beelden, bijvoorbeeld via social media of op je crowdfundingplatform. Zo laat je aan andere investeerders zien dat jouw foodtruck potentie heeft. Mark our words: ze weten niet hoe snel ze zich bij die twintig procent moeten voegen 😉

Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 11 van 144
Volgende »