Menu

Van Restaurant tot FoodTruck via Crowdfunding

Geplaatst op 29-09-2021 door Redactie

Werken in een FoodTruck is dynamisch en geeft je de mogelijkheid om je talenten te uiten vanuit een kleine keuken. De uitdaging is dat je geld nodig hebt om het van de grond te krijgen. De vraag is dan ook: hoe kom je aan voldoende startkapitaal? Een mogelijk idee is om te beginnen met crowdfunding. In deze blog leggen we het concept van crowdfunding uit en geven we enkele tips. 

  • WAT IS CROWDFUNDING?

    Niet iedereen heeft een goed gevulde spaarrekening of krijgt een royale erfenis. En banken zijn terughoudend met het verstrekken van leningen aan nieuwe bedrijven. Daar sta je dan, vol passie en met een mooi concept. Een mogelijk idee is om een crowdfunding campagne te starten voor je FoodTruck, want crowdfunding is een manier om geld in te zamelen zonder dat je een bank nodig hebt. Crowdfunding wordt georganiseerd door platforms als Kickstarter en Indiegogo. Als beginnende ondernemer kun je je concept online indienen op zo'n platform en aangeven hoeveel geld je zou willen ophalen. Iedereen die jouw concept goed vindt, kan erin investeren. Het idee is dat veel mensen een klein bedrag zullen investeren, en al deze kleine investeringen zullen jouw project financieren.

    WAT IS CROWDFUNDING?
  • DENK NA, VRAAG DAN

    Net zoals banken voorzichtig zijn met hun geld, zullen investeerders je alleen steunen als ze zien dat je idee heel goed is. Denk dus goed na over het verhaal van je foodtruckbedrijf: wat maakt het uniek? En in bredere zin: hoe wil je je verhaal de wereld in krijgen en je merk promoten? En kun je dat allemaal zelf? Misschien heb je een professionele fotograaf nodig voor je website foto's, een videograaf voor een advertentie, of een copywriter voor bijzonder memorabele webteksten en social media content. Een solide concept met een duidelijk plan van aanpak dat aantrekkelijk wordt gepresenteerd, heeft de meeste kans van slagen in een crowdfunding campagne

  • STEL EEN REALISTISCH DOEL 

    Je bent niet de eerste FoodTruck eigenaar die geld probeert in te zamelen met behulp van crowdfunding. Laat je inspireren door de crowdfundingcampagnes die aan de jouwe vooraf zijn gegaan. Als je ziet dat Food Trucks hebben gemikt op een bedrag van €50.000 en het niet hebben gehaald, is het misschien onrealistisch om een bedrag van €100.000 te vragen. Niets is onmogelijk, maar het verleden leert je vaak een wijze les - waar heb je het geld voor nodig, de truck, een nieuwe oven, of een budget om het project van de grond te krijgen? Overweeg alle factoren, zoals reclame- of personeelskosten, en de kosten van je crowdfunding platform, voordat je het uiteindelijke streefbedrag vaststelt. Het zou vervelend zijn om zonder geld te komen zitten na zoveel werk.

    STEL EEN REALISTISCH DOEL 
  • INVESTERINGEN AANTREKKELIJK MAKEN

    Het idee van een investering is winstgevendheid op lange termijn, dus denk na over de beloning die een investeerder krijgt in ruil voor het geven van uw geld. Krijgt een belegger het bedrag in termijnen terug met een kleine rente? Of kies je (ook) voor originele bonussen, zoals een exclusieve uitnodiging voor de kick-off party van de Food Truck? Een leerzame masterclass van de chef? Of een volledige catering voor de investeerder en drie vrienden van zijn keuze? Creatieve en persoonlijke beloftes trekken investeerders over de streep!

  • DEEL JOUW REIS

    Stel dat je in de eerste paar dagen van de campagne al twintig procent van het bedrag hebt opgehaald. Je gaat er met een grote glimlach in, wetende dat er een goede kans is dat je het oorspronkelijke doelbedrag zult overschrijden. In dat geval moet je niet aarzelen om een klein feestje of evenement te organiseren om te laten zien dat je op de goede weg bent. Een aftrapfeestje creëert de juiste sfeer om je crowdfunding campagne voort te zetten. Nodig je vrienden en familie uit om te genieten van een unieke maaltijd in je foodtruck (als je er al een hebt). Deel enthousiaste reacties en vrolijke foto's, bijvoorbeeld via social media of op je crowdfundingplatform. Zo laat je andere investeerders zien dat jouw foodtruck potentie heeft.

Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 96 van 339
Volgende »