Menu

De perfecte marketingemail? Dat doe je zo!

Geplaatst op 11-07-2018 door Redactie

Het versturen van e-mails aan klanten is iets wat je misschien al wel, of misschien nog niet hebt geïmplementeerd in de marketing van je food truck business. Het versturen van e-mails kan een goede manier zijn om je klanten te informeren over veranderingen, acties of andere relevantie informatie. Echter kan het met weinig voorzorg ook veranderen in een rommelige digitale brief die de inbox van je klant niet eens haalt, omdat hij rechtstreeks in de spamfolder beland. Om dit te voorkomen willen we met je doornemen hoe een goede e-mail in elkaar zou moeten zitten.

  • #1 Voorkom spam

    Een e-mail die direct in de spamfolder van je klanten verdwijnt zal nooit gelezen worden, en dit is natuurlijk zonde. Hoe relevanter de e-mail, des te kleiner de kans dat hij als spam aangemerkt wordt. Dit begint al bij het onderwerp: Zorg voor een duidelijke, relevante titel en voorkom vage, clickbait-achtige titels. De algoritmes die gebruikt worden om relevante e-mails te onderscheiden van spam (de spamfilter) wordt steeds accurater omdat het continu leert; er komen steeds meer onzichtbare ‘checkpoints’ bij waardoor een e-mail als spam gemarkeerd kan worden. Dit klinkt ingewikkeld, maar het komt er op neer dat marketing trucjes die je eerst toepaste in e-mails wél werkte, door een nieuwe update in het algoritme kan eruit worden gepikt en aangemerkt kunnen worden als spam. Optimaal is het als het e-mailadres dat je gebruikt overeenkomt met de naam van jouw bedrijf, bijvoorbeeld info@foodtruckbooking.nl in plaats van info@gmail.com. Twijfel je of je e-mails aankomen, en of ze relevant zijn voor jouw doelgroep? Je kunt gissen, maar je kunt het ook vragen. Laat je klanten een mini-enquête in te vullen terwijl ze bij je foodtruck staan te wachten op hun eten. Op deze manier kom je er snel genoeg achter of er verandering nodig is.

    • Voorkom berichten onderaan je e-mail (disclaimers) waarin staat dat je geen spambericht bent, of iets in die richting. Dit werkt juist averechts.
    • Schrijf in normaal taalgebruik en voorkom overmatig spatiege- en hoofdlettergebruik in zowel het onderwerp als het bericht zelf.
    • Gebruik geen onnodige spaties om aandacht te trekken, zoals D I T.
    • Gebruik geen speciale tekens als vervanging voor letters, z0@ls dit.

    #1 Voorkom spam
  • #2 Passende inhoud

    De inhoud van de e-mail: daar draait het uiteindelijk om. Hierbij gaat het niet alleen om wat je te vertellen hebt, maar ook hoe je dit overbrengt. En dit begint (of stopt) niet bij enkel de tekst. Het design maakt of breekt de e-mail. Dus hoe optimaliseer je de opmaak? Zorg allereerst voor dat het design van de e-mail matched met het design van je foodtruck. Als jouw foodtruck wit-groen en retro is, dan laat je deze kleuren en stijl terugkomen in je e-mail. Denk hierbij ook aan het gebruik van lettertype. Maak het passend, maar houdt het ten alle tijden professioneel. Teveel opmaak, of het (overmatig) gebruik van ‘speciale’ lettertype, plaatjes en/ of logo’s is zelden goed en leidt af van de boodschap die je over probeert te brengen. Ten tweede is het van belang dat de opmaak van de e-mail geoptimaliseerd is voor het gebruik van smartphones: Als het design niet uitkomt op handheld formaat, is het tijd voor aanpassingen. Je publiek zit nu eenmaal overwegend op mobiele telefoon en niet meer op de computer.

    • Vermijd het versturen van e-mails met dezelfde onderwerpen en content. Neem als voorbeeld de reclame-mails van de Albert Heijn:Ze houden je op de hoogte van aanbieding, maar deze verschillen altijd (andere content).
    • Zorg voor een afmeldknop in je e-mails, of een link die hier naartoe leidt. Dit is wettelijk verplicht en zonder afmeldmogelijkheid riskeer je de blacklist.

  • #3 Relevantie

    Weet jij wat je klanten graag in hun inbox zien verschijnen? Zo niet, dan moet je dat eerst uitvinden voordat je doorgaat (of begint) met het mailen van je klanten. Stuur je namelijk te vaak irrelevante e-mails, dan riskeer je dat klanten zich uit zullen schrijven en verlies je een waardevolle manier van reclame maken. Dus nogmaals; houdt het relevant. Wat klanten voornamelijk interessant vinden zijn nieuws over je foodtruck, veranderingen of nieuwe toevoegingen in je menu, maar ook kortingen en acties. Je kunt je e-mails meer pit geven door regelmatig kleine wedstrijdjes te houden, of een ‘klant van de maand’ uit te reiken, om maar een gek idee te noemen. Zoek inspiratie in en rondom je eigen foodtruck en maak gebruik van het internet of andere foodtrucks met creatieve ideeën.

    • Wees voorzichtig met het aanprijzen van derde partijen adverteerders/ advertenties in je e-mails. Zij kunnen zijn opgenomen in een blacklist waardoor de e-mail in de spamfilter terecht zal komen en hierdoor kun jij als afzender ook als onbetrouwbaar gemarkeerd worden!
    • Probeer, zover dit mogelijk is, e-mails zo persoonlijk mogelijk te houden. Dit kan bijvoorbeeld door het aanspreken bij de (voor)naam aan het begin van de e-mail. Ook persoonlijke aanbiedingen doen het goed.



    Het is niet moeilijk om goede e-mails te schrijven voor je klanten, je moet alleen wel weten hoe. Mocht je moeite hebben met het schrijven van de juiste content, of het creëren van de juiste opmaak, ben dan niet bang om professionele hulp in te schakelen om deze taak van je uit handen te nemen.

    #3 Relevantie
Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 240 van 338
Volgende »