Menu

Zorgt YouTube voor jouw grote doorbraak als chef?

Geplaatst op 20-10-2019 door Redactie

Wil jij de nieuwe Jamie Oliver of Miljuschka Witzenhausen worden? Of de Enzo Knol van de foodtrucks? Overweeg dan met jouw foodtruck de stap naar YouTube!

Na WhatsApp en Facebook is YouTube met zo’n 9 miljoen gebruikers het derde populairste sociaal media-kanaal. En dat aantal blijft groeien. Een enorme bron potentiële fans! Wil jij meer uit jouw kookcarrière halen? Of jouw foodtruck op een originele manier onder de aandacht brengen? Begin een kookshow… Op YouTube! Je hebt een mooie voorsprong op veel foodvloggers: jouw foodtruck is een prachtig kant-en-klaar decor voor jouw video’s.

  • Inspiratie

    Heb jij nog geen knettergoed plan? Begin dan met het kijken van heel veel kookshows; op tv, Netflix, of YouTube. Inspiratie kan overal vandaan komen! Wat doen anderen? Wat kan jij voor nieuws toevoegen? Het aantal YouTubers neemt toe, dus het is belangrijk dat je een uniek perspectief hebt. Laat je hersens kraken en wie weet ben jij straks het brein achter de nieuwe Epic Meal Time, Snackspert of De Groene Meisjes!

    Inspiratie
  • Maak een plan

    Welke recepten ga je delen? En wanneer? Regelmatige uploads helpen om volgers geboeid te houden. Maak een contentkalender, zo bepaal je een structuur voor jezelf én je kanaal. Omdat je vooruit plant, geef je jezelf bovendien de tijd om nieuwe content te bedenken. Je voorkomt zo dat je deze week een filmpje moet maken, maar nog geen flauw idee hebt waarover. Creativiteit is niet altijd te sturen; heb je veel ideeën? Vul dan je kalender, of maak zelfs video’s vooruit!

  • Practice makes perfect!

    Koken en ondernemen heb je al onder de knie. Maar koken voor de camera vraagt om een heel nieuwe skill-set. Verfijn kooktechnieken, leer borden effectief en mooi opmaken, oefen praten voor de camera, ontdek welke beelden je publiek graag ziet, word een ster in filmen en nabewerken (of vind iemand die dat met of voor jou kan doen). Omdat je voor een (korte) video heel goed moet nadenken over wat je doet en hoe je dat zo efficiënt en aantrekkelijk mogelijk aanpakt, ben je heel intensief met een recept bezig. Daar word jij als chef alleen maar beter van!

  • Content maken

    Om een loyale fanbase op te bouwen, is het slim om regelmatig – bijvoorbeeld één video per week – te uploaden. Het liefst op een vast moment in de week. Aan de andere kant: haast je niet. Beter even een week geen video, dan een slechte video van een recept dat voor je volgers niet na te maken is.

  • Promotie

    Promoot je video’s via je (andere) social media-kanalen, zoals Facebook. Met je foodtruck heb je misschien al een steady online netwerk opgebouwd. Het fijne aan social media is: je kunt er de dialoog aangaan, een relatie met je volgers opbouwen. Vraag je publiek gerust wat ze graag zien op jouw YouTube-kanaal! Zo kun jij content creëren waarvan je zeker weet dat ‘ie in de smaak gaat vallen.Door jezelf aan te sluiten bij de ‘YouTube-community’ boor je bovendien een potentieel nieuw publiek aan van duizenden (miljoenen!) mensen die net zoveel van eten houden als jij! Video’s met veel likes en views krijgen voorrang in het algoritme van YouTube. Roep kijkers in je video’s gerust op om je te liken en volgen. Wie weet helpt het jouw video op de trending page?

  • Onderschat het niet

    Natuurlijk kun je heel flexibel omgaan met YouTube en andere social media, maar als je jouw kookshow écht serieus aanpakt, is het een hoop werk. Wees daarop voorbereid. Enne: als foodtruckeigenaar hoef je het ook niet per se alleen te doen. Misschien heb jij wel een awesome team om je heen verzameld in je foodtruck? Werkstudenten die je maar wat graag helpen met filmen en bewerken? Die trots zijn om deel uit te maken van jouw foodtruck én alles wat daarbij hoort? Aarzel niet om de krachten en creativiteit van je team in te zetten!Een springplank
    Ga je er écht voor? Ben je bereid tijd, energie en creativiteit in YouTube te steken? Als jouw video’s worden opgepikt, kan YouTube dé springplank zijn voor jouw business. Hallo spotlights.

Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 177 van 339
Volgende »