Menu

Foodtrucks: hoe is het begonnen en waar komt het vandaan? (Deel 2)

Geplaatst op 22-08-2017 door Redactie

Als je deel 1 gelezen hebt, weet je dat de origin van de foodtruck al bijna 330 jaar oud is. Ondanks dat de functie gelijk was met de foodtrucks van vandaag, waren de verschillen enorm. Toch zie je de moderne uitvoering van de ‘foodtruck’ van 1691 nog wereldwijd aan de straatkanten staan. De Lunch Wagons uit 1872 leken al veel meer op de foodtruck zoals we hem vandaag de dag kennen. Lees hier meer over de geschiedenis van de foodtruck.

  • Mobile canteens, 1917

    Een tientallen jaren later werd de foodtruck al een stuk moderner en luxueuzer dan dat ze hem kende in eind 1800. Rond 1917 werden de foodtrucks, mobile canteens genoemd, vooral gevonden op legerbasissen om militairen te voorzien van een maaltijd. Vanaf hier is het aantal foodtrucks flink uitgebreid, zodat ook andere werkplekken met vele monden om te voeden een mobile canteen in de buurt hadden, zoals fabrieken en bedrijfsterreinen.

    Mobile canteens, 1917
  • Roach Coaches, 1960

    De populariteit bleef groeien, werknemers hadden een snelle, goedkope hap in de buurt van hun werkplek en de foodtruck-eigenaren een vaste plek waar ze de kost konden verdienen. Hierdoor groeide het aantal foodtrucks, ondertussen ‘roach coaches’ of ‘gut trucks’ genoemd enorm. Het voedsel was erg simpel, goedkoop en weinig verrassend; bij de meeste van deze ondermaatse foodtrucks kon je terecht voor een hotdog, simpele sandwich, of sigaretten. De term ‘roach coach’ kwam tot stand door de kwaliteit van het voedsel en de uitstraling van de trucks; het voedsel was kwalitatief slecht en de trucks hadden een lelijke, grijs/witte uitstraling. De reputatie van de foodtruck heeft hierdoor in deze periode een flinke klap gekregen.

    Roach Coaches, 1960
  • Foodtrucks van nu, 1970 >

    De bouwsector zat in crisis, wat een overschot aan ongebruikte foodtrucks veroorzaakte. De technologie verbeterde en chef koks zonder baan zagen een foodtruck-business als logische volgende stap. Hierdoor, en door nieuwe reguleringen van buitenaf, is de groei van foodtruck business in zowel kwaliteit als omvang in een sneltreinvaart gegaan.

    In november 2008 opende Roy Choi zijn Kogi Foodtruck met zowel Koreaans als Mexicaans eten. Hij verwerfde hiermee zoveel populariteit, dat hij moest uitbreiden om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Met behulp van Twitter en Youtube hield hij zijn klanten op de hoogte van nieuwe locaties. Hierdoor zagen concurrenten een goede manier om ook geld te verdienen en dat resulteert uiteindelijk in de foodtruck-business zoals we hem vandaag de dag kennen.

    Foodtrucks van nu, 1970 >
Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 278 van 338
Volgende »